Tutorial : Buat Header Transparent

Assalamualaikum :)
Setelah beberapa jam, akhirnya siap juga proses design header Kak Pah kesayangan ku ini :) Kali ni, saya nak ajar bagaimana nak buat header transparent guna Pixlr. Saya takdak Photoshop, so saya guna Pixlr. Ni senang, takyah install install macam Photoshop. Dia ada online dah. Nak tengok contoh header transparent macam mana awak tengok blog SAYA and IRIS aka KAK PAH xD Let's get started.

Klik setiap gambar untuk tumbesaran Enfagrow lol :p

1. Klik link ni >>  http://pixlr.com/

2. Klik Open Pixlr Editor (Advanced)

3. Klik Open Image from Computer >> Pilih header  yang nak ditransparentkan



4. Kalau header dah keluar, biarkan dulu. Now, klik File >> New Image.


5. Satu kotak akan popped out.    Width and Height mesti sama dengan header yang korang dah create tadi. WAJIB Tick TRANSPARENT.


Satu image yang sama saiz dengan header korang akan keluar. Cuma background dia kotak kotak kecik kelabu putih macam chessboard. Maknanya transparent.

6. Toolbox >> Wand Tool


7. Halakan Wand Tool tu ke background putih header korang and KLIK ! Garis putus-putus akan keluar di keliling header tu >> Right-Click >> Invert Selection (Rujuk gambar kalau tak paham apa aku meraban ni) 


8. File >> Copy / Ctrl+C



9. Klik Image transparent tadi >> File >> Paste / Ctrl+V


10. Klik Ctrl +D untuk hilangkan garis putus-putus tu.

11. File >> Save As >> Akan popped out satu kotak ( MESTI SAVE AS PNG ) >> OK

12. Siap ! Bolehlah pasnag kat blog hangpas semua nanti k lol :3







30 comments:

  1. Awak.. Dekat mana nak buat header yang belum ditransparent itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kita dah buat tutonya. Harap membantu. Kalau tak faham boleh tanya :
      http://tutolicious.blogspot.com/2012/11/tutorial-buat-header-guna-photoscape-34.html

      Delete
  2. Jadi lah..Ty sebab kasi tutorial

    ReplyDelete
  3. terima kasih :D ingatkan kena download photoshop je boleh buat. tayah susah susah melambatkan internet lagi. hehe

    ReplyDelete
  4. Jadi!! terima kasih... untuk tutorial.

    ReplyDelete
  5. nak transparentskan pada bahagian huruf mcm mana? katakan huruf B mesti da ade ruang kat dlam kan?

    ReplyDelete
  6. yeyyyy, jadilahh! thanks for tutorial :)

    ReplyDelete
  7. mcm mana nak transfer gambar tuu jadi header kalo kita guna blogskin??

    ReplyDelete
  8. Akakk , cane nak dapatkan URL gambar bile kite dah siap buat tu ?

    ReplyDelete
  9. tak jadi transparent pon! bila nak letak tu jadi warna kelabu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya rasa awak terlupe nak tekan right click dan invert selction.Saya mula2 jadi camtu tapi saya tengok balik tuto ni,saya terlupa nak invert selection :)

      Delete
  10. kenapa tak jadi? Kotak kotak kecil tu still ada.

    ReplyDelete
  11. tengss a lotsss... mmg jadi.. tengkiuu.. ^_^

    ReplyDelete
  12. Terima kasih sbb tunjuk tutorial ni....Dah berjuta kali saya carik tutorial ni kat belog lain tak jugak jumpa...Terima kasih sesangat :)

    ReplyDelete
  13. pixlr ni sama je kn mcm photoshop? tlong bls kt komen pos saya.. http://fanaaz97.blogspot.com/

    ReplyDelete

Kalau dah jadi tu commentlah sikit sikit . Sebaris kata pun boleh. Asal jangan harsh words thank you :D